Engelsk mat är en njutning

Äntligen börjar vi i Sverige få upp ögonen för engelsk mat som går från klarhet till klarhet efter decennier med dåligt rykte. Visst har Nigella och Gordon och några andra blivit stora i diverse TV-kanaler men TV bygger också på karismatiska personligheter. Det känns bättre att få se succén i tryck för ja, det är en succé och hur kul som helst att det äntligen blir till en hel special mattidningen Gourmet. Det enda sorgliga är att jag inte skrivit den här specialen själv men det kommer. I detta nummers englandsspecial tar man bland annat upp grevskapet Kent medan mina specialområden ligger längre norr- och västerut så jag sållar för fullt bland idéer just nu. Intressant att notera är att mitt engelska favoritbubbel från Camel Valley finns med i artikeln om engelskt bubbel. Om detta tänker jag skriva ett helt eget blogginlägg snart för den gamle RAF-piloten Bob Lindos väg till vinodlare är verkligen enastående. Jag missionerar för fullt bland mina vänner om detta men också om att England definitivt är ett land på frammarsch generellt när det gäller viner – inte minst talar klimatförändringarna för detta.

Gourmet tar upp brittiska klassiker som pork pie och yorkshirepudding och just det sistnämnda har jag med matglad make från Yorkshire blivit bortskämd med under otaliga söndagmiddagar så även detta kommer det att skrivas om framöver här i bloggen eftersom vi har vårt eget favoritrecept. Tyvärr missas det kulturella i att receptet egentligen använder sig av fettet från steken ovanför i ugnen men jag förlåter dem eftersom Tove Nilsson har gjort en så enastående vacker pork pie! Många av recepten i Gourmet handlar om fläsk vilket är stort i England (så stort att man tyvärr även importerar från Danmark så tro inte att du alltid får engelskt bacon till din frukost) och själv tänker jag snart njuta av vad de kan åstadkomma med detta på The Bull and Swan i pittoreska filmstaden Stamford.

gourmet

2 kommentarer

  1. Mycket intressant och kul att Gourmet gör Englandspecial. Själv har jag bott här i lite mer än 4 år och jag tycker fortfarande att engelsk mat inte satt sig på kartan, iaf inte min. Det smakar ingenting men jag kanske inte ska lyssnas till då jag varken gillar Yorkshire pudding eller pork värst mycket. Bacon äter jag ibland och undviker det danska då jag faktiskt tycker det engelska är finare.

    Gilla

    1. Det engelska ÄR finare. 🙂 Man ser aldrig de där plåtskjulen till grisar ute på danska fält…Danmark har verkligen usel grishållning både för djur och miljö.

      Yorkshirepudding är mums! Hehe.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

